ČO NÁJDETE NA TEJTO STRÁNKE

6. septembra 2020

Pútnická kaplnka Svätého kríža Zeiselhof


Dnešný príspevok venujem maličkému kostolíku, ktorý zvykne byť cieľom mojich cyklotúr. Bolo tak aj včera.
V Zeiselhofe, osade medzi obcami Pama a Deutsch Jahrndorf, neďaleko  od rakúsko-maďarsko-slovenského hraničného trojmedzia,  stojí pútnická kaplnka Svätého kríža. Je to  malý kostolík, ku ktorému raz ročne vedie púť. Kaplnku dala postaviť rodina Zičiovcov (Zichy) a  vysvätili ju v roku 1764. Pôvodne tu stála kaplnka postavená ešte v roku 1754. Stala sa  pútnickým miestom na základe toho, že tu istý ovčiar pri hľadaní stratenej ovce našiel sošku bičovaného Ježiša. Následne sa toto miesto stalo cieľom púte s názvom „Stratená ovca“.



Do svätyne bola umiestnená socha spútaného Krista od  neznámeho autora. Kaplnka je malá, západne orientovaná baroková stavba s plochou, okrúhlou apsidou a malou strešnou vežou nad východnou fasádou. Mriežka východného portálu s rokom 1674 má zdobený kamenný rám. 


















V 19. storočí bola kaplnka často navštevovaná pútnikmi z Pressburgu, povzbudzovaní kapucínskymi kňazmi. Po druhej svetovej vojne sa kaplnka dostala až na okraj železnej opony „na konci západného sveta“ a takmer všetci obyvatelia obce sa odsťahovali. Kaplnka bola opustená, vykradnutá a rozpadla sa. Od apríla 1999 do 2001 bola rekonštruovaná. Ja som ju objavila až v septembri 2009, kedy som tam bola prvý raz.
Na toto miesto som chodievam vždy len na bicykli, takže som nikdy nemala šťastie, aby bola kaplnka otvorená. Jej interiér som teda nikdy nevidela. Omše sa v nej vraj konajú každý utorok podvečer.  O kostol sa stará rád benediktínov.

Pri mojej prvej návšteve tohto miesta.
  
Viete, čo je ešte zaujímavé na tomto mieste? Kedysi patrilo toto územie Maďarsku. Po oddelení Burgenlandu od Maďarska v roku 1921 sa panstvo, na ktorom stojí kaplnka,  dostalo do Rakúska. Keďže štátna hranica medzi Rakúskom a Maďarskom preťala panstvo Zeiselhof a tým boli všetky budovy oddelené od veľkých poľnohospodárskych plôch v Maďarsku, na konferencii veľvyslancov 8. februára 1922 bolo dohodnuté, že zozbierané produkty bolo možné aj naďalej dovážať do Rakúska bez cla. To však platilo asi len dovtedy, kým nevznikla európska únia a kým sa jej členmi nestali tak Rakúšania, ako aj Maďari. Nenašla som o tom novšie informácie. Toto je už len moja domnienka.
Toto sú fotografie jednej z mojich viacerých cyklotúr na toto miesto.


Viac si môžete prečítať na mojom cyklistickom blogu TU.

 

 

5 komentárov:

  1. Nice. I hope you get to see the inside some day.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Bardzo ciekawe miejsce pielgrzymkowe. Cieszę się, że go zobaczyłam. Mam nadzieję, że i ja kiedyś tam dotrę.
    Życzę Ci dużo zdrowia, szczęśliwego, słonecznego tygodnia:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Keď si dáš do svojich cestovných plánov Bratislavu, môžeš navštíviť aj toto miesto. Odo mňa z domu to mám len 23 km.
      Ďakujem za návštevu a ja ti tiež prajem pekný nový týždeň.

      Odstrániť