ČO NÁJDETE NA TEJTO STRÁNKE

29. júla 2020

Bad Deutsch Altenburg



Je tomu pomaly tridsať rokov (neskutočné, ako ten čas neuveriteľne rýchlo letí), no na túto príhodu  si spomeniem vždy vtedy, keď sa znovu dostanem do tejto kúpeľnej dolnorakúskej obce. No nebolo to tak vždy. Bad Deutsch Altenburg si vyberám za cieľ mojich cyklotúr už niekoľko rokov, no až vtedy, keď som tam hľadala sochu Nepomuckého a kedy som si všímala aj iné sochy v obci, som si spomenula na ten deň. Všimla som si totiž aj sochu, ktorá sa mi vybavila v spomienkach. Odrazu som znovu sedela v aute a vracala som sa s vtedajším šéfom zo služobnej cesty v Nemecku. Keď sme sa blížili k Hainburgu, spýtal sa ma, či mi nebude vadiť, ak si urobíme menšiu zachádzku, lebo mi chce niečo ukázať. Súhlasila som.

Pamätám si aj na jeho ďalšie slová. Hovoril mi, ako si často predstavuje, že v dôchodku bude žiť v tomto mestečku. Odvtedy pretieklo veľa vody  Dunajom. Môj bývalý šéf  sa o niekoľko rokov po tej našej služobnej ceste odsťahoval na Moravu, kde sa tuším ani toho dôchodku nedožil...

Toto je tá cesta a mariánsky stĺp, ktorý sa mi objavil v spomienkach z návratu zo služobnej cesty.

Zo spomienok na minulosť prejdem teraz do súčasnosti. 

Bad Deutsch-Altenburg je trhová obec v dolnorakúskom okrese Bruck an der Leitha. Prívlastok "Deutsch" v názve je na odlíšenie od maďarskej obce Mosonmagyaróvár, v nemčine Ungarisch-Altenburg. Leží na pravom brehu Dunaja. Aj kvôli tejto súvislosti s maďarským Mosonmagyaróvárom som sa rozhodla dokončiť jeden z mojich konceptov na tomto blogu. Robím tak aj preto, že Bad Deutsch Altenburg bol tiež jednou zo zastávok mojej rakúskej cyklotúry v posledný júnový deň tohto roku.
 
Keď prichádzate do Bad Deutsch Altenburgu z Hainburgu, prvé, čo vás upúta, je kostol na kopci. Nádherný kostol má názov Marienkirche, bazilika Nanebovstúpenia panny Márie. Je to románska trojloďová stavba s piliermi z 13. storočia. Budova baziliky je považovaná za jednu z najkrajších chrámových stavieb v Rakúsku. Okolie baziliky je cintorín a v jej susedstve stojí za pozornosť neskoro románska kostnica v tvare rotundy. Momentálne sa využíva ako márnica.

Pohľady z križovatky za Hainburgom. 

 

 Toto sú už pohľady zblízka.






Výhľad od baziliky na Dunaj a most.

Pred vstupom do areálu baziliky sa nachádza tento pamätník obetiam I. svetovej vojny.

Baziliku môžete navštíviť ako prvú pamiatku v tomto meste, alebo sa rozhodnete ísť cestou súbežne s Dunajom a dostanete sa na nábrežie, kde začína veľký kúpeľný park.  Počas prechádzky v tejto oáze pokoja, či posedením na lavičke pod korunami majestátnych platanov, gaštanov, líp a iných stromov, kde na vás dýcha dávna história, zabudnete na každodenný stres, budete tu vychutnávať ticho a krásu vôkol vás.


Vybrala som fotografie z rôznych ročných období.






Toto len malá ukážka z množstva rímskych replík, ktoré sa nachádzajú v kúpeľnom parku.


Na území obce sa nachádzajú jedny z najsilnejších jódových prameňov v Európe. Rimania si tu liečili svoje reumatické choroby. Nielen kúpeľný dom, ale aj mnohé hotely a penzióny ponúkajú ubytovanie pre návštevníkov.


 




Z tej doby pochádzajú aj zaujímavé vykopávky okolo obce Bad Deutsch-Altenburg. V obci je aj múzeum Carnuntinum, ktoré je v nádhernej rímskej vile. Výstavu exponátov v múzeu som zatiaľ nevidela. Na okraji parku pred múzeom stojí socha cisára Františka Jozefa.


Múzeum postavili z finančnej zbierky a v roku 1904 ho otvoril cisár Franz Jozef, jeho socha v životnej veľkosti stojí stále na pamiatku  pred budovou.

Raz som sa zatúlala do parku, do ktorého sa vchádza z Wiener Strasse. Stojí v ňom pekná vila Hollitzer, v ktorej sa v súčasnosti nachádza obecný úrad. Pri hľadaní informácií o tejto budove som objavila na inernete aj kaštieľ, ktorý som zatiaľ naživo nevidela. Aspoň mám zase dôvod bicyklovať do BDA.



Na záver ešte koláž fotografií, ktoré som nafotila v obci, ale aj za obcou s pohľadom na pohorie za ňou. Možno niekoho oslovia a ak ešte v Bad Deutsch Altenburgu nebol, tak sa tam niekedy vyberie.





***

A ešte raz sólo pre mariánsky stĺp, vďaka ktorému som si spomenula na jednu dávnu cestu autom cez túto kúpeľnú obec.




Fotografií som mala veľké množstvo, ťažko sa mi z nich vyberalo. V texte som sa snažila používať označenie obec, ale občas mi to ušlo a nazvala som BDA mestom, či mestečkom. Podľa mňa mu to označenie patrí.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára