ČO NÁJDETE NA TEJTO STRÁNKE

12. novembra 2017

Najkrajšie toalety vo Viedni


Toto je len malá "ochutnávka" pred napísaním veľkého príspevku z mojej poslednej návštevy Viedne. Miesto, o ktorom teraz začínate čítať, som navštívila iba raz, nebolo to pri tejto poslednej návšteve, ale bolo to ešte v roku 1990, kedy som sa v jednu májovú nedeľu vybrala na prvý turistický výlet do Viedne (niečo málo som o tom napísala v TOMTO príspevku).

Keď ste niekde celý deň, je jasné, že potrebujete navštíviť aj toalety. Priateľka môjho vtedajšieho obchodného partnera ma zaviedla na také, na akých som dovtedy, ale ani odvtedy nikdy viac nebola. Do včera som si myslela, že tie toalety boli na Kärtner Strasse, no nikdy potom sa mi ich už nepodarilo nájsť. Až včera. Nehľadala som ich, len som si ich idúc po ulici Graben zrazu všimla a uvedomila som si, že to sú ony. Vyfotila som si ich aspoň z ulice. Fotky interiéru som si dovolila stiahnuť z internetu.

Toto je vchod do zrejme najluxusnejších podzemných verejných toaliet vykladaných drevom a mramorom s pozlátenými armatúrami. Fotila som len vchod pre dámy, pre pánov je o pár metrov ďalej. Neviem prečo, ale na prvý pohľad pôsobí na mňa ten vchod tak, že sú toalety nefunkčné. To je  len zdanie.





Ešte v 19. storočí bola Viedeň po hygienickej stránke na tom veľmi zle. V mnohých domoch neboli žiadne toalety a verejné záchody bol pojem neznámy. (U nás sme na niektorých miestach ešte stále v tom 19. storočí 😢) Zmena prišla až s príchodom stavebníka Wilhelma Beetza z Berlína. O ňom sa hovorí ako o toaletovom magnátovi. On začal stavať prvé verejné záchody vo Viedni.

Sú to posledné zachované verejné secesné toalety vo Viedni.

Zdroj: klikni na fotografiu
Stavebné práce začali v roku 1904. Pri stavbe boli použité exkluzívne materiály: deliace steny a posuvné dvere boli vyrobené z dubového dreva a toaletné sedadlá boli vyrobené z teakového a mosadzného kovania a sklenených tabúľ. V dámskej toalete boli dokonca aj dve akváriá.

Zdroj: klikni na fotografiu

Muži majú tiež miestnosť s dvanástimi "Pissstalls", pisoármi, ktoré sú vraj tiež veľmi pôvabné. Ak by mali  páni záujem vidieť, ako vyzerajú tie pre nich, odporúčam vám, aby ste si ich vygooglili.

1 komentár:

  1. Ten interiér je neuvěřitelný .. taková nádhera ... krásná práce. Už na stránkách - Každý deň je iba raz za život - jsem si říkala stejný vchod jako u nás na náměstí .. ovšem interiér nic moc.
    Těším se na Vídeň.

    OdpovedaťOdstrániť